15. jul. 2013

GETTING A VISA AT THE US EMBASSY

Jeg var i dag på den amerikanske ambassade for at få mit visum. Det gik super godt og fuldstændig uden problemer, så jeg forventer at modtage mit pas inkl. visum med posten inden for den næste uge.

Personligt synes jeg, det var lidt af et cirkus at finde ud af hele det der visum-halløj... der var så mange vigtige ting at huske, papirer der skulle kopieres og informationer der skulle indsamles, at man let kom til at rode det hele lidt sammen. Derfor vil jeg prøve at lave en lille oversigt over de vigtigste ting at huske, og hvordan visuminterviewet foregår. På den måde håber jeg, at andre, der i fremtiden skal søge visum, kan få tjekket, at de har styr på det hele... det ville jo være lidt ærgerligt at blive sendt hjem, fordi man lige havde glemt et enkelt lille stykke papir. ;-)


Checkliste over, hvad der skal gøres, inden man tager på ambassaden (i kronologisk rækkefølge)
  • Bestil tid på ambassaden (Gøres online på ambassadens hjemmeside)
  • Vent på DS-2019 ("Certificate of Eligibility for Exchange Visitors - J1")
  • Betal SEVIS-gebyret (Med mindre din amerikanske organisation lægger ud for dig - så skal du bare udprinte den kvittering, du får tilsendt)
  • Udfyld selve visumansøgningen (DS-160) - gøres online
  • Betal MRV-gebyret (Skal betales i en Danske Bank-filial - kan altså ikke gøres over netbank. HUSK at gemme kvitteringen!)
  • Tjek, at du har styr på det hele
  • Mød op på ambassaden

Hvad skal man medbringe på ambassaden?
  • Din originale DS-2019-formular (En kopi er ikke tilstrækkelig!)
  • Kvittering på, at du har betalt SEVIS-gebyret
  • DS-160 - dvs. den side med stregkode, der kommer op, når du har udfyldt selve visumansøgningen på computeren
  • Kvittering på, at du har betalt MRV-gebyret
  • Pas
  • Et ekstra billede ud over det, du har uploadet til visumansøgningen. Du kan sagtens bruge det samme billede, det skal bare være separat. Mange vælger at få taget billedet enten hos en fotograf eller i en fotoboks, men jeg tog det derhjemme, og det var der ingen problemer med (Man skal dog være opmærksom på de billedkrav, den amerikanske ambassade har lagt op på deres hjemmeside)
  • Konvolut i A5-størrelse med 92kr. i frimærker, og dit navn og adresse skrevet på
  • Eventuelt: Proof of Finance (En kopi af dine og dine forældres kontoudtog). Jeg havde dem med, men blev ikke spurgt om at vise det. Jeg har dog hørt om en, der blev sendt hjem, fordi hun ikke havde det med, så det er nok meget smart at medbringe det for en sikkerheds skyld
  • Eventuelt: Appointment Confirmation (Den side, der kommer op, når man har bestilt sin tid på ambassaden, hvilket gøres online). Jeg har endnu ikke hørt om nogen, der er blevet bedt om at vise den, men hvis der nu er gået noget galt i deres system eller lignende, er den meget rar at have med.

Hvordan foregår det?
  • Når man først kommer hen til ambassaden, står der en mand udenfor og spørger om at se dit pas. Han tjekker, at du har husket at bestille tid. (Her tales dansk)
  • Derefter står man udenfor og venter lidt, inden man får lov til at komme inden for. Der skal man igennem en security, lidt ligesom når man er i lufthavnen. Man skal tage alle sine elektroniske dimser, tasker, solbriller osv. af og lægge i en bakke, hvorefter man går igennem en metaldetektor (Vær opmærksom på, at man ikke må have computer, iPad, store tasker og lignende med!). Telefonen opbevarer security-mændene, mens man er derinde, og man får et lille nummer, så man er sikker på, at få den rigtige med hjem igen. (Her tales dansk)
  • Når man er kommet igennem security kommer man ind i et rum, der minder om en mellemting mellem posthuset og ventesalen hos lægen. Det består at en del siddepladser og fire skranker. Det første man gør er at gå hen og trække et nummer, præcis ligesom når man er på posthuset.
  • Første gang, ens nummer bliver kaldt op, virker i det hele taget lidt "uofficiel". Man kommer op til en dame, der står ved vindueskarmen, der tjekker, at du har alle de vigtige papirer med, og hjælper med at få styr på dem. (Her tales dansk)
  • Anden gang man bliver kaldt op, skal man op til en af skrankerne. Her bliver man bedt om at aflevere alle papirerne, og derefter sætte sig ned igen. (Her tales engelsk)
  • Tredje gang man bliver kaldt op, skal man igen op til en af skrankerne. Her får man taget fingeraftryk. (Her tales engelsk)
  • Fjerde, og sidste gang, man bliver kaldt op, skal man igen op til skrankerne. Her fører man en samtale (det såkaldte "visum-interview"), der for mit vedkommende forløb således:
    Damen ved skranken: Hi.
    Jeg: Hi.
    Damen ved skranken: For how long are you staying in the United States?
    Jeg: About ten months, I think.
    Damen ved skranken: Do you know where you're staying?
    Jeg: No, I haven't got my host family yet.
    Damen ved skranken: OK. Your visa will be sent to you within a week. Have a nice day. (Her tales - surprise, surprise - engelsk)

    Så gav hun mig alle mine papirer tilbage - som jeg havde afleveret ved den første skranke (selvfølgelig undtaget mit pas og konvolutten) - og jeg kunne ånde lettet op og forlade ambassaden.
Hvis man er under 17, er det muligt, at ens forældre kan komme med ind på ambassaden. Dette er dog overhovedet ikke nødvendigt, og sikkerhedspersonalet fraråder det også. I mit tilfælde gik mine forældre en tur i området og jeg ringede så til dem, da jeg kom ud. 

Fra jeg kom ind på ambassaden til jeg kom ud igen, tror jeg der gik lidt over en time - hvoraf jeg "var på" i omkring fem minutter.


Efter vi havde været på ambassaden, gik vi til Strøget og spiste frokost på Café Hovedtelegrafen. Jeg fik Ceasar Salat, og hold nu op, hvor det smagte godt - det er helt klart at anbefale!  Til dessert tog vi lige et hurtigt smut forbi "My Froyo Cup", hvilket i særdeleshed også er at anbefale - yumyumyum. Det endte med at blive en ret så hyggeligt familie-dag, så jeg klager overhovedet ikke, på trods af den liiiidt lange ventetid på ambassaden. Det forløb nu engang smertefrit, og jeg er ét skridt tættere på USA... jeg er der næsten!

P.S. En stor del af denne "visum-vejledning" har jeg fået fra Explorius. Der er dog dele, jeg selv har måtte erfare, eller har fundet andre steder rundt omkring på nettet.

12 kommentarer:

  1. Hey.

    Det extra billede man skal have med, skal det være det samme som man har uploaded? Og skal billedet være "professionelt" udprintet hos en fotograf, eller kan det godt være et man har printet ud på almindelig vis derhjemme? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mit "ekstra-billede" var det samme som det, jeg havde uploadet. Jeg er ikke 100% sikker på, at man gerne må bruge forskellige billeder, da jeg som sagt ikke har prøvet ;-) Mit billede var bare printet ud på normalt printerpapir, og det var der ingen problemer med :-)

      Slet
    2. Okay tak :) Hvor stort havde du så printet det ud? Bare 5x5 cm? :)

      Slet
    3. Okay, mange tak for hjælpen :)

      Slet
    4. Det var da så lidt - er glad for at kunne hjælpe!

      Slet
    5. Virkelig fedt indlæg! Jeg synes bare lige, at jeg ville fortælle, at det ikke gør noget, hvis billederne er anderledes. Jeg prøvede at scanne mit pasbillede ind og uploade det til visumansøgningen, men det var åbenbart ikke godt nok, så jeg måtte tage et nyt. Dog tog jeg mit pasfoto med ind til ambassaden, fordi at jeg allerede havde det printet ud, og der var ingen problemer. De brugte bare billedet fra visumansøgningen, så jeg ved ikke helt hvad ekstra billedet skal bruges til, men ja. Bare lige hvis andre havde samme spørgsmål. :-D

      Slet
    6. Haha okay, tak! Godt at vide :-D

      Slet
  2. Hej Amalie Dam

    Hvor lang tid har du ventet på visum
    vh
    Wissam

    SvarSlet
  3. Hej hvor længe efter dit møde på den amerikanske ambassaden gik der før du fik dit visum ? Jeg har nemlig mgøde 30 dage inden jeg skal rejse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg fik det cirka en uge efter, jeg var på ambassaden :)

      Slet

TUSIND TAK FOR DIN SKØNNE KOMMENTAR - DET BETYDER MEGET FOR MIG, AT DU TAGER DIG TID TIL AT SKRIVE DEN!